GVB dagkaart 1 euro stunt

Het Gemeente Vervoer Bedrijf Amsterdam (GVB) is een soort Floriade geworden qua bestuurscultuur. Waar vroeger nog ingenieurs de dienst uitmaakten is er nu een soort soft-zorg voor het lopende beleid. Een flut beleid gedreven door onkunde van bovenaf en onvrede van onderaf.

Een tram onderneming heeft doorgaans te maken met inkomsten uit reizigers. In het centrum van Amsterdam betalen toeristen 3 euro voor een ritje met de tram. Om van de Dam naar het Van Gogh Museum te rijden of zoiets. Daarbuiten rijdt de lokale bevolking met hun kortingskaarten voor 1 euro van A naar B. Het heeft niet zoveel zin om de gevolgen van twee jaar Coronacrisis hierbij mee te tellen want net als in alle andere sectoren is er een afname van gewoon gebruik zoals verwacht zoals het ging voor die corona-crisis in 2019. Wij gebruiken het GVB produkt minder.

Dat heeft meerdere oorzaken maar bovenal heeft te maken met de inflatie. Ik denk dat de meeste Amsterdammers wel hebben gemerkt dat een ritje met de metro behoorlijk duur kan uitpakken, ondanks je kortingsabonnement.

Het wordt dus tijd om na te denken over vraag en aanbod. En dat is precies de taak van de bestuurders van deze onderneming.

Die zien de instapcijfers teruglopen. En dus raken ze in paniek.
Vandaag werd er een dagkaart van 1 euro gepresenteerd. Om de mensen weer in het OV te krijgen.
Leuk, een dagkaart voor slechts 1 euro. Maar voor de meeste gebruikers is het een alledaagse kostenpost die ver daarboven stijgt. Doe daar dan wat aan!