10.000 Nederlanders raken zomaar huisarts kwijt

Wisselen van tandarts, dat is niet zo ingewikkeld. Maar wisselen van huisarts in Amsterdam was tot voor vijf jaar geleden best wel een dingetje. Ze waren overbelast, overspannen en vaak ook ziek. Het vraag en aanbod principe in de gezondheidszorg kent zo zijn eigenaardigheden.
Tijdens een dipje in de vraag bleek er een praktijk te zijn die meerdere huisartsen onder dak had en die daardoor ook veel ruimere openingstijden kon hanteren en dat beviel mij uitstekend want wie wil er nu om 8 uur s’ochtends in een wachtkamer gaan zitten, als je ook om half acht s’avonds geholpen kan worden?
De praktijk beviel, ik heb door het toeval alle huisartsen leren kennen en kon vertrouwen op een goede toko. Totdat ik vorig jaar een brief op mijn deurmat vond die zo slecht was vormgegeven dat ik direct argwaan kreeg.
Dat ze op het ROC niet meer leren hoe een stencilmachine werkt is tot daar aan toe, maar een mededeling op de computer produceren moet toch het minste zijn wat je verwacht van iemand die een assisterende functie beaamt.
Om kort te gaan, de praktijk heette opeens Quin doctors en je kunt ook inbellen.

Nu is dat laatste nog steeds niet het geval en zijn alle oorspronkelijke huisartsen met de noorderzon vertrokken.
Inmiddels kreeg ik op 20 juli de noodkreet van Quin doctors om mijn inschrijving onmiddelijk te beindigen en me in te schrijven bij een praktijk die nog plaats heeft. Kortom, de firma Quin (operationeel door heel het land) gaat aan haar eigen “succes” ten onder. Opgestart vanuit Bergman Klinieken die wel even de huisartsenzorg ging bevlekken met moderne technieken zoals Zoom gesprekken (joh!). Dit schandalige gedrag leidt er nu dus toe dat nu tienduizenden Nederlanders van huisarts moeten veranderen en NERGENS WELKOM ZIJN!